گاز طبیعی گازی است بی رنگ ، بی بو و سبک تر از هوا . برای تشخیص نشت گاز ،در ایستگاه ها ، دروازه ورودی شهرها به آن مواد بودار کننده اضافه می کنند تا ایمنی مصرف کنندگان گاز طبیعی تامین گردد

 

گاز طبیعی مورد استفاده در ایران از مخازن گازی تامین می گردد و ۹۸درصد آن را گاز متان تشکیل می دهد ) (CH4ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی تقریبا معادل ارزش حرارتی یک لیتر نفت سفید می باشد.

 

کاربرد رگلاتور؛ رگلاتور فشار بالای گاز ورودی را گرفته و با توجه به نیاز مصرف کننده با فشارکمتری تحویل مشترک نماید در واقع رگلاتور نوعی فشارشکن می باشد.رگلاتورها دارای سایزهای مختلف وفشارهای مختلفی می باشند. برای محیطهای بسته از نوعی رگلاتور خاص بنام بالانسر استفاده می شود.

 

جهت باز یا بسته نمودن مسیر جریان گاز کنترل میزان جریان عبوری یا کاهش فشار جریان از شیرهای گاز استفاده می گردد.در برخی موارد این تجهیزات به عنوان وسایل ایمنی در شرایط بحرانی جریان کاربرد دارند .شیرها در سایزها و انواع مختلف متناسب با انوع سیال، فشار سیال، حجم عبوری و کاربرد طراحی و تولید می گردند.

 

کنتور گاز توربینی برای اندازه گیری حجم تمام گازها طبق استاندارد DVGW G260 / 262و تمام گاز های غیر خورنده ( بقیه انواع گاز ها طبق سفارش) به کار می رود.

 

کنتور های گاز مدنوس حجم دقیق گاز هارا اندازه گرفته و حجم واقعی را با یک سیستم مکانیکی ، با هشت شمارنده حجم واقعی را نشان می دهد و طبق سفارش می تواند با پالس های LF , HFمیزان حجم واقعی را با یک کانورتر به متر مکعب تبدیل کند.

 

کنتور گاز یک ابزار مخصوص برای اندازه گیری جریان است که جهت اندازه گیری حجم سوخت گازی مانند گاز طبیعی و یا گاز مایع داخل نفت به کار برده می شود. کنتور های گازی در ساختمان های مسکونی، صنعتی و بازرگانی به کار برده می شود. اندازه گیری گاز ها حجم گاز ها به مراتب سخت تر از اندازه گیری حجم مایعات می باشد، به دلیل اینکه اندازه گیری حجم آنها به شدت وابسته به دما و فشار آن ها می باشد. کنتور گاز حجم مشخصی از گاز را بدون در نظر گرفتن مقدار فشار و یا کسفیت گاز عبوری از کنتور، اندازه می گیرد. اما جهت اندازه گیری دقیق مقدار گاز عبوری از کنتور باید مقادیر دما، فشار، و گرمای گاز از قبل اندازه گیری شده باشد.

 

کنتورهای گاز؛ در پالایش، انتقال و توزیع از تجهیزات متفاوتی استفاده می شود که هر کدام متناسب با نوع کاربرد در مدل ها و کلاس های مختلف طراحی و تولید می گردد. انواع کنتورهای گاز خانگی و صنعتی (نتور گاز ورتکس,کنتور گاز دیافراگمی,کنتور گاز آلتراسونیک,کنتور گاز صوتی,کنتور گاز جرمی حرارتی,کنتور گاز کارتی اعتباری، کنتورگاز روتاری، کنتور گاز توربینی، کنتور توربینی) می باشد.

 

پرشر های هوا و گاز ،مورد استفاده در خطوط گاز و مشعلهای خانگی و صنعتی با اتصال ۴/۱اینچ و کارکرد در فشار های مختلف مارکهای دانگز،کرم شرودر،هانیول و….

 

لیک کنترل یا نشتی یاب، مورد استفاده در خطوط گاز مشعلهای صنعتی با مارک های دانگز کرم شرودر و لندیس با کارکردهای مختلف از نوع پکیج کامل مثل دانگز یا کرم و نوع غیر یکپارچه مثل زیمنس که نیاز به سولونوییدولو و پرشر جداگانه دارد.

 

شیرتناسبی هوا و گاز، مورد استفاده در خطوط گاز مشعلهای صنعتی، برای ترکیب متناسب هوا و گاز در مشعلهای با ظرفیت کوچک تا متوسط

نشت یابی و اندازه گیری

 SEWERIN  آلمان تولید کننده نشت یابی و اندازه گیری مناسب جهت شبکه های گاز بوده و به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح این تجهیزات در دنیا بخش قابل توجهی از بازار اروپا و آمریکا را به خود اختصاص داده است. به منظور حفظ ایمنی، جلوگیری از هدر رفت گاز، کاهش هزینه ها در زمان بهره برداری و تعمیرات و همچنین کنترل عملیات بر روی شبکه های انتقال و توزیع گاز انجام موارد زیر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

این تجهیزات که غالباً شامل دستگاه هایی جهت اندازه گیری غلظت گاز در محدوده های ،VOL%, LEL, PPMاتان سنج و بوسنج دیجیتال می باشد به بخش های زیر تقسیم می شوند:

 

نشت یاب های گاز: این تجهیزات مناسب برای شبکه گاز خانگی و شبکه های داخلی کارخانجات صنعتی نظیر کارخانه های خودروسازی می باشند. نشت یابی گاز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

 

-۱نشت یابی در فضای بسته -۲نشت یابی در فضای باز

 

برا ی نشت یابی در فضای بسته دو مدل دستگاه Snooper Miniو PM4قابل ارائه است