نگهداری تاسیسات گرمایشی ساختمان

تمام ساختمان در فصل سرد زمستان به تاسیسات گرمایشی مجهز می شوند. نصب و راه اندازی سیستم های گرمایشی باعث گرم شدن هوای ساختمان شده و محیطی گرم و امن برای ساکنین ایجاد می کند. از تاسیسات گرمایشی سنتی که محبوبیت زیادی نیز بین مردم دارند می توان به بخاری ها و انواع مختلف شومینه اشاره کرد. با وجود این که در سال های اخیر تاسیسات گرمایشی جدیدتری روی کار آمده اند، بخاری های گازی و شومینه ها همچنان برای بسیاری از مردم اولین وسیله انتخابی برای گرم کردن خانه هایشان محسوب می شود.

 

این وسایل قیمت مناسبی دارند، هزینه تعمیر و نگهداری آن ها پایین است و از هدر شدن انرژی نیز جلوگیری می کنند. موتور خانه یکی از تاسیسات گرمایشی ساختمان است که جزء سیستم های گرمایشی مرکزی به شمار می رود و معمولا در انباری یا زیر زمین ساختمان راه اندازی می شود. موتور خانه برای ساختمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد واحدهای آن بالای دوازده واحد است. آب در موتور خانه گرم می شود و به سمت شوفاژهای به کار رفته در داخل منازل مسکونی حرکت می کند.

 

در واقع موتورخانه مانند یک قلب عمل می کند و آب گرم را از طریق لوله های رادیاتور یا شوفاژ که عملکردی شبیه رگ های خونی دارند به تمام ساختمان انتقال می دهد. جریان آب گرم باعث گرم شدن محیط خواهد شد. یکی دیگر از رایج ترین و پرطرفدارترین تاسیسات گرمایشی ساختمان، پکیج ها هستند.

 

عملکرد پکیج شبیه موتور خانه است. با این تفاوت که موتور خانه دارای یک مخزن بزرگ است که آب گرم آن به تمام نقاط ساختمان انتقال می یابد اما پکیج طوری طراحی شده که هر واحد یک مخزن کوچک مخصوص به خود را دارد. پکیج ار لحاظ ایمنی مطمئن ترین تاسیسات گرمایشی ساختمان محسوب می شود. زیرا دارای سنسورهای هشدار دهنده است. همچنین از هدر رفتن آب و سیاه شدن دیوار نیز جلوگیری می کند.

 

یکی دیگر از جدیدترین سیستم هایی که برای گرمایش خانه در زمستان استفاده می شود، سیستم گرمایش از طریق کف است. عملکرد این سیستم تقریبا شبیه پکیج و موتور خانه می باشد. در این سیستم لولههایی در کف خانه کار می شوند که با عبور آب گرم از آن ها کف خانه نیز گرم می شود.

 

از مهم ترین مزیت های گرمایش از کف، می توان اشغال نکردن فضا و پخش یکنواخت گرما را نام برد. نگهداری از تاسیسات گرمایشی نیز مانند نگهداری از تاسیسات سرمایشی به سرویس های دوره ای و انجام تعمیرات لازم نیاز دارد. زیرا به مرور زمان و استفاده زیاد قطعات دستگاه های استفاده شده در تاسیسات گرمایشی معیوب یا خراب می شوند. همچنین کثیفی و تلمبار شدن گرد و غبار نیز باعث اختلال آنها می شود.

 

 

نگهداری تاسیسات سرمایشی ساختمان

در فصل تابستان از تاسیسات سرمایشی ساختمان استفاده زیادی می شود. این تاسیسات وظیفه دارند، هوای خنک را در محیط ساختمان به جریان بیندازند. تاسیسات سرمایشی معمولا در خارج از ساختمان و در مکان هایی مانند زیر زمین، موتورخانه و پشت بام راه اندازی می شوند. میزان پیچیدگی تاسیسات سرمایشی از تاسیسات گرمایشی بیشتر است.

 

وسایل سرمایشی ساختمان برای تولید سرما از گرمای محیط استفاده مینمایند و دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از تاسیسات سرمایشی کاربرد ها و مزیت های مربوط به خود را دارند. کولر آبی با استفاده از فرآیند تبخیر آب باعث خنک شدن هوا می شود. در واقع تبخیر آب هوای گرم محیط را جذب میکند. کولر آبی معمولا در پشت بام منازل قرار می گیرد و با استفاده از یک سایه بان از تابش مستقیم آفتاب به بدنه کولر جلوگیری می شود.

 

اسپیلت یا کولرهای گازی یکی دیگر از وسایل سرمایشی استفاده شده در ساختمان ها هستند. اسپیلت با تصفیه هوا و از بین بردن ویروس ها و باکتری ها باعث خنک سازی هوای ساختمان می شود. کولر گازی هوای گرم را گرفته و تبدیل به هوای سر کرده و به سمت بیرون پخش می کند.

 

چیلر دستگاه دیگری است که جزء تاسیسات سرمایشی ساختمان به شمار می رود. چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی موجود هستند. مصرف برق چیلرهای تراکمی بیشتر است به همین دلیل چیلرهای جذبی طرفداران بیشتری دارد. هزینه تعمیر این نوع چیلر نیز کمتر است.

 

تاسیسات سرمایشی نیز مانند هر وسیله دیگری به مروز زمان و استفاده زیاد دچار عیب و نقص شده و عملکرد آنها با مشکل مواجه میشود. به همین دلیل سرویس های دوره ای و تعمیر قطعات معیوب این تاسیسات را نباید فراموش کنید. قطعات کولر آبی، اسپلیت و چیلرها باید به صورت مداوم تمیز و روغن کاری شوند.

 

این کار توسط تکنسین های با تجربه و ماهر شرکت های خدماتی فنی مهندسی نظیر شرکت نیکسازان ابنیه مهر انجام می شود. نگهداری و مراقبت از تاسیسات سرمایشی و سرویس دوره ای آن ها باعث بالا رفتن بهره وری و کاهش هزینه های مصرفی می شود. همچنین با تشخیص سریع خرابی این دستگاه ها و تعمیر یا تعویض قطعه معیوب، میتوان از به وجود آمدن هزینههای سنگین و خراب شدن موتور دستگاههای سرمایشی جلوگیری کرد